PRODUKT- OCH
KONCEPTUTVECKLING
Det måste bli verkstad! Många utvecklingsprocesser stannar tyvärr kvar på pappersstadiet.
När den nya affärsplanen, strategin eller varumärkesplattformen är framtagen lutar man sig tillbaka och väntar – nu händer det! Tyvärr händer ofta ingenting, i alla fall inte av sig självt.
Att gå från orden i en plan till konkret utveckling som märks för våra kunder är en annan art av arbete än att ta fram planen, och en del i processen som ofta kräver lika mycket resurser som strategiutvecklingen.
Vi har skapat verktyg för implementering och genomförande genom att göra om en strategi eller en varumärkesplattform till ett sällskapsspel, där deltagarna på 3 timmar lär sig om det nya och identifierar sitt eget bidrag.
I Skåne, Dalarna och en mängd andra platser har vi arbetat med att utveckla produkter, erbjudanden
och koncept för besöksnäringen i linje med strategier, teman och varumärkesplattformar.
I många av våra uppdrag utbildar vi också processledare eller förändrings-ledare på plats.
På så vis säkerställer vi att utvecklingsarbetet inte avstannar när vårt uppdrag är slut utan blir ett kontinuerligt arbetssätt i organisationen eller på destinationen.
Vi arbetar helst med team av företagare, eftersom många av produkterna i besöksnäringen levereras av flera aktörer i samverkan. I många av våra uppdrag utbildar vi också processledare eller förändrings-ledare på plats.
På så vis säkerställer vi att utvecklingsarbetet inte avstannar när vårt uppdrag är slut utan blir ett kontinuerligt arbetssätt i organisationen eller på destinationen.
EXEMPEL PÅ UPPDRAG OCH UPPDRAGSGIVARE
Visit Dalarna
Tematisk
produktutveckling inom temana: Biking Dalarna,
Taste och Dalarna, Culture Route Dalarna med flera.
Tourism in
Skåne
Utveckling av vandringsprodukter för
den internationella vandringsmålgruppen
Partnerskap
Småland
Smålandsspelet, ett spel
för att implementera den nya varumärkesplattformen
i tre regioners företag och föreningsliv.